Főoldal» Cikkek» Tükörkép» Döntéseink

Döntéseink nem racionálisak?
Intelligenciáról szólván ma mindenki az értelmi képességek általános szintjére – vagy másként fogalmazva az értelmességre – asszociál, és ezt helyesen is teszi. Egyszerűnek látszik a dolog, de persze végső soron mégsem az.
 
A pszichológia egyének közötti különbségek tanulmányozására szakosodott ágazata, a differenciálpszichológia legfontosabb vizsgálódási területe ez. A felnőttek közötti különbségek is jól megragadhatók, mérhetők, és számos – szinte már megkérdőjelezhetetlen – evidenciával szolgálnak. Ami továbbra is kérdéses: ezeknek az evidenciáknak a magyarázata.

Látszólag egyszerű a képlet: az értelmesebb emberek jobban átlátva az összefüggéseket, optimálisabban ki tudják használni az élet által kínált lehetőségeket, jobban tudnak mérlegelni, dönteni.
 
De vajon tényleg jobban tudnak-e dönteni az inteligensebbek?
Hiszen az élet által „kínált” problémák legtöbbje nagyon homályos körvonalakkal jellemezhető, számos változóról csakis becsléseink lehetnek – nem beszélve az 1978-ban Nobel-díjjal kitüntetett amerikai közgazdász-politológus-pszichológus, Herbert Simon „korlátozott racionalitás” elvéről, amely szerint az emberi agy kapacitása nagyon kicsi azokhoz a komplex problémákhoz képest, amelyeket objektív racionalitással kellene megoldania. Rámutatott, hogy nem látjuk át az összes lehetséges cselekvési változatot, hiányosan ismerjük a külső körülmények várható alakulását, nem tudjuk kiszámítani döntéseink valamennyi következményét, jövőre vonatkozó „ismereteink” pedig valójában csupán képzeletünk termékei. Az információk tömkelege fölemészti a figyelmünket, mondja Simon, ezért egy döntés meghozatalakor a figyelem hatékony megosztása is kulcsmomentumnak tekinthető. Ezért még a „legjobb döntéshozók” is intuitív alapon döntenek – és döntéseik csak részben racionálisak.

A magasabb intelligenciahányadossal jellemezhető személyek valahogy mintha mindenben jobbak lennének – ezt támasztják alá azok a kutatások, melyeknek eredményei szerint nemcsak az iskolában teljesítenek jobban, hanem jobb munkahelyük, több fizetésük, hosszabb életük is lesz, mint kevésbé intelligens társaiknak, ráadásul a párválasztásban is sikeresebbek lesznek.
 
Dinamikus döntéshozatal

A magasabb intelligenciaszint és az életben való érvényesülés fent említett összefüggéseinek persze más magyarázata is lehet: az együttállás elvben megmagyarázható akár valami más, nem vizsgált tényező hatásával, ami mindkét területet – az intelligenciát és az életben való érvényesülést is – azonos irányban befolyásolja. Ian Deary, az Edinburghi Egyetem kutatója egyebek mellett fölveti, hogy egy „jól összeállított rendszer” vagy egy „jól huzalozott test” hatékonyabb választ tud adni a környezetből érkező inzultusokra, ennek köszönhetően már fiatalkorában, de később, egész élete során is kevésbé használódik el, kevesebb károsodás éri, ezáltal pedig egyszerűen hatékonyabban működik…

A jó döntésekre visszatérve elmondhatjuk, hogy a való életet igen nehéz laboratóriumokban tanulmányozni. Mégis – elsősorban a számítógépes szimulációs programok fejlődésének köszönhetően – történtek e téren előrelépések. Mert döntés az is, hogy milyen ruhában induljunk ma el otthonról, s ezt előreláthatatlan tényezők (pl. az időjárás) becslése is befolyásolhatja – de persze általában nem az efféle döntésektől szoktuk magunkat okosnak vagy kevésbé okosnak gondolni.
 
Vajon összefügg-e az intelligencia a dinamikus döntéshozatali helyzetekben elért sikerekkel?
Vajon az intelligenciatesztekben nyújtott teljesítményeik alapján okosabbnak vélt emberek jobban döntenek nehezen átlátható helyzetekben? Georgios Rigas, az Uppsalai Egyetem és Berndt Brehmer, a Svédországi Nemzetvédelmi Főiskola pszichológus professzorai 1999-ben megjelent könyvükben úgy látják, hogy a válasz egyértelműen nem. Vagyis az intelligenciatesztekben nyújtott teljesítmény másfajta képességeket kíván, mint a dinamikus döntéshozatal. A két terület meglehetősen laza kapcsolatát ők azzal magyarázzák, hogy az intelligenciatesztek megoldása és a dinamikus döntéshozatali helyzetekben való részvétel eltérő mentális folyamatokat követel meg. A tesztkitöltők egy intelligenciatesztnél „a” jó válasz keresésének biztos tudatában tevékenykednek, míg a dinamikus döntéshozatal során megpróbálják optimalizálni a helyzetet...
A döntések többnyire egy folyamatos változásban lévő világban születnek, s a változást részben a döntéshelyzetben lévő személy korábbi lépései, részben pedig rajta kívül álló tényezők is befolyásolhatják – ezt a folyamatot nevezzük dinamikus döntéshozatalnak.
 
Homloklebeny és döntés

A döntés, a mérlegelés, a következtetés, a munkamemória – mind-mind a homloklebenyek működésével kapcsolatos tevékenység. És valóban, immár tizenkét éve annak, hogy a Cambridge Egyetem kutatója, John Duncan professzor és munkatársai a Science című folyóiratban közzétették: ami az agyi aktivitás szempontjából az intelligencia becslésében kiemelkedő jelentőségű feladatok megoldása közben közös, az egyértelműen a homloklebenyek oldalsó részének vérátáramlás-fokozódása.

Később mások más helyzetekben is hasonló következtetésekre jutottak, és egyre több olyan elképzelés van, amely szerint a homloklebenyek igen magas szintű, általános koordináló szerepe az, amit az intelligenciatesztekben sikeres szereplés formájában látunk… A homloklebenyi működések keretében értelmezett intelligencia közelebb hozza a döntés és az intelligencia területeit, hiszen a döntés során is számos szempont egyidejű emlékezetben tartása és érvényesítése szükségeltetik, ami egyértelműen a homloklebenyek feladatkörébe sorolható, ezért érthetővé teszi a két terület rokonságát…
 
 Részletek dr. Bódizs Róbert cikkéből, amely a Mindennapi Pszichológia 2012. 1. számában olvasható.
Kategória: Döntéseink| Hozzáadta:: Hodildi(2012-10-22) W
Megtekintések száma: 466 | Helyezés: 0.0/0
Összes hozzászólás: 0
 
Hozzászólásokat csak regisztrált felhasználók írhatnak.
[ Regisztráció | Belépés ]
 
   
Copyright MyCorp © 2025