Főoldal» Cikkek» » Cikkeim

Jelen-lét
 
Az elet ezerfele jelzessel reagalja le tetteinket, gondolatainkat. Sajnos a legtobbszor megsem jut el hozzank a tortenesek melyebb jelentese. Olykor meg arra is hajlamosak vagyunk, hogy bajainkat kivetitve masokat okoljuk sajat elveteseinkert. ('…ennek meg miert kellett pont ideallnia ő')
S az eredmenyő Stressz, bosszusag, elkeseredettseg. A problemaink megoldasahoz pedig nem hogy kozelebb nem jutunk, de egyre tavolabb kerulunk toluk. Sot, mi tobb, a mindennapi bosszusagok ujabb uruggyel szolgalnak elmenk szamara a jelen-let elkerulesere. (A jelen-let - ahol teljes egeszeben, egesz valonkkal jelen vagyunk - sajnos nem ugyanaz, mint az altalanosan hasznalt jelenlet fogalma. Az utobbit hasznaljuk lepten-nyomon, ertve alatta, hol vagyunk eppen fizikailag. Lelkunk, szellemunk ekozben mashol kalandozik, a test es lelek kapcsolata ilyenkor minimalis. A ket allapot megkulonboztetesere hasznalom a 'jelen-let' fogalmat.)
Vegelathatatlan a spiral, ami gyuruzink velunk egyre lejebb es lejjebb. Mindez egyszeruen azert tortenik, mert nem a jelen pillanatra osszpontositunk.
Nincs mas hatra, meg kell tanulnunk tudatosabban elni! ITT es MOST tenni azt, ami feladatunk! Innentol kezdve a spiral ismet folfele visz majd bennunket.

Ez eddig egyszeruen hangzik: jelen-let. Azonban ha megprobaljuk kicsit hatrebb lepve figyelni onmagunkat - mikor, miert, hova ugralunk a jelenbol - azon kapjuk magunkat, hogy agyunk egyetlen pillanatra sem all meg. A gondolatok ossze-vissza, valami erthetetlen matrix szerint cikaznak, dobalva minket a mult es jovo kozott. A csondet pedig nem leljuk sehol.
Megalljt parancsolni pedig lehetetlen. Az elme ellenall - ugyhogy igenis gondol a'kek elefantra'. Miertő Mert eroszakkal, akarattal nem lehet sem egonkat, sem elmenket legyozni. Ezek ugyanis az o'' eszkozei. Olyan ez, mintha Darnyi Tamast szeretnenk 400 m vegyesen az uszodaban legyozni!
Mas modszert kell hat talalnunk. Tobb keleti harcmuveszetben tanitjak: kemenyet puhaval, puhat kemennyel. Ugy gondolom, ez kozelebb vihet bennunket a megoldashoz. A magam reszerol tehat az agyunk es egonk kemenysege ellen inkabb nehany 'puha' modszert ajanlanek.

Szamtalan meditacio latott mar napvilagot azzal kapcsolatban, hogyan valhatunk tudatosabba, hogyan tanuljunk meg a jelenre osszpontositani. Ahogyan a bevezetomben mar emlitettem, azok szamara, akik meg nem rendelkeznek nagy tapasztalattal a melyebb lelki gyakorlatokban inkabb a jatekokat javasolnam - elkerulve, hogy a 'puha' meditaciok kemeny erolkodesbe torkolljanak. Biztos vagyok abban, hogy a jatekok gyakorlasa reven barki megnyilhat arra, hogy konnyeden el tudja vegezni a bonyolultabb lelki gyakorlatokat is!
A tapasztaltabbak szamara pedig elsosorban a meditaciot ajanlanam figyelmukbe - persze aki ugy erzi, annak a jatekokat is szeretettel, hiszen jatszani mindig orom!

Kulvilag meditacio

Helyezkedj el kenyelmesen majd hunyd le a szemed! Engedd, hogy egesz tested, minden izmod ellazuljon! Legzesed nyugodt es egyenletes. Mialatt legzesedre figyelsz, erzed hogy fejtetod lassan megnyilik es feher (vagy arany) feny aramlik at rajtad, egyre tobb es tobb minden lelegzeteddel. A feny atmossa tested minden reteget es puha burokkent vesz korul teged.

Ebben a nyugodt, oldott allapotban kezdj el figyelni a kozvetlen kornyezeted (szobad) apro neszeire, a szagokra es ingerekre amelyek ott ernek teged. Ne minosits, nem ertekelj, csak figyelj!
Most kepzeld el, ahogy feny formajaban szetaradsz a szobadban, kitoltve minden apro zugot odabenn!
Ez utan kezdj el kicsit kijjebb, a szobadon kivuli ingerekre figyelni! Aradj szet fokozatosan a haz, az epulet egesz teruleten!
Figyelmedet forditsd meg kijebb, osszpontosits az utca zajaira, a kinti morajra, szelre, esore - ami eppen adva van! Aprankent aradj szet a kornyeken! Fogadd magadba az inegereket, es engedd atfolyni magadon! Nem biralj, ne ertelmezz! Csak legyel jelen!
Erezd, ahogy a feher feny, ami a fejtetodon bearamlik, rajtad keresztul feltolti az egesz teruletet!

Lepesrol lepesre aradj szet egyre nagyobb teruleten - mindig elsokent a figyelmed terelve egyre kijebb! Terjedj tovabb, ha ugy erzed kepes vagy ra, 'oleld korul' a Foldet, engedd a feher fenyt aramlani magadon keresztul mindenfele!

Majd ha elerted hatarodat (azt, amit kellemesnek, meg befogadhatonak erzel), lepj egyet visszafele, szukitsd magad egyre kisebb teruletre - elsokent mindig a figyelmedet vonva beljebb es azt kovesd! Koncentralj egyre kisebb teruletre…, az utcara, a hazra, a szobadra, vegul sajat magadra es a feher fenyre, ami meg mindig aramlik a fejtetodon at. Figyelj ismet a legzesedre! Vedd ujra birtokba a tested, minden porcikad es nyisd ki a szemed, ahogy jol esik!

Jatekok

Mindket jatek ket reszbol all, egy aktiv, cselekvo es egy passziv, csak gondolatban futtatott jatekreszbol. Az idotartam - ahogy bevezetomben mar emlitettem - elsosorban toled fugg, te mit erzel kellemesnek!
En 30 perc aktiv es 15 perc passziv jatekkal gyakoroltam.
Barmelyiket valasztod, ismeteld meg ugy 2-3 naponta, erzesed szerint legalabb ketszer, haromszor! Kiprobalhatod mindkettot is akar, ez esetben osszesen legyen a jatek minimum 2-3 alkalom!
Ezek utan probald meg csak gondolatban valamelyik jatekot! Az ismetlesek reven minden bizonnyal az uresseg erzes (a gondolatok nelkuli allapot) mar lenyegesen hosszabb lesz, mint az elso alkalommal volt. Ez az allapot nagyon fontos alapot fog jelenteni a tovabbiakban a szamodra!

Ami mindket jatekhoz szuksegeltetik: kb. 45 perc teljes nyugalom (lehetoleg kikapcsolt mobiltelefonnal), esetleg megnyugtato, halk hatterzene, fustolo, illatgyertya, amennyiben ugy erzed ezek valamelyike segit az ellazulasban!

Mar nem maradt mas hatra, mint hogy kellemes jatekot kivanjak!

1. Kartavarepites

Ehhez a jatekhoz termeszetesen szukseged lesz 1-2 pakli kartyara.
Keress egy kellemes zugot otthon es egyszeruen kezdj el kartyavarat epiteni. Te dontod el milyen format valasztasz, hogy szelesebbet vgy inkabb magasabbat epitesz.
Nehanyszor biztosan le fog dolni, de te ne zavartasd magad! Most ne a teljesitmenyert epits, hanem a jatekert (a cselekvesert) onmagaert! Kozben figyeld magad! A kezedet, a legzesed, a reakcioidat, a felbukkano erzeseket… Semmikeppen ne gondolkodj rajtuk, ne ertekelj, csak figyeld magad, mintha aki epit nem is te lennel, hanem valaki mas, akit most latsz eloszor!
Egy ido utan valoszinuleg eszreveszed magadon, hogy amikor elhelyezed a kartyat, onkentelenul visszatartod a lelegzeted. Ez ad majd a jateknak egy nyugodt ritmust.
Epitgess, amig jol esik, majd huzd ki az egyik also lapot es dontsd ossze a kartyavarad! Tovabbra is figyeld magad kivulrol!

Most helyezkedj el kenyelmesen (ulj vagy fekudj, ahogy kellemesnek erzed)! Hunyd be a szemed es kezdj el jatszani kartavarepitest gondolatban! Probalj a friss elmenyekbol dolgozni, de ha valamit nem tudsz felidezni, batran hasznald a kepzeleted! Igyekezz minel reszletesebben, szinesebben elkepzelni mindent!
Vegul huzd ki kepzeletben az also lapot es dontsd ossze a kartyavarat! Ha kello turelemmel es figyelemmel ezt vigigcsinaltad, az osszedoles utani pillanatban egy nagyon rovid idore megjelenik a csend, amikor teljesen ures, mindefele gondolattol mentes a fejed! Igyekezz megjegyezni ezt az allapotot!

2. Buborekfujas

Ez a jatek jo alternativat kinalhat a turelmetlenebbeknek!
Egy buborekfujora lesz hozza szukseged es szappanos vizre. Ezeket elkeszitheted otthon, vagy barmelyik jatekboltban beszerezhetsz magadnak egyet csekely osszegert.
Hasonloan a kartyavarepiteshez keress egy kellemes helyet az otthonodban es kezdj el buborekokat fujni!
Minden buborekot kovess vegig az eltunesukig! Jatssz veluk batran! Fujd kisebbre, nagyobbra, engedd hogy a kezedre hulljanak - ahogy tetszik! Kozben egeszen nyugodtan mozogj, setalj!
Kis ido elteltevel a legzesed altal lesz egy termeszetes ritmusod.
Fontos hogy elvezd a jatekot! Gyonyorkodj a buborekok szineben, formajaban!
Mielott befejezned a buborekfujast, fujj egy utolso szep nagyot es kozben kepzeld el azt, hogy ez a buborek te vagy! Mit erzel, amikor nosz egyre nagyobbra, ahogyan szallsz, amikor szetpattansző

Vegul, ahogy az elozo jatek eseteben, ulj vagy fekudj le, majd kezdj el gondolatban buborekot fujni! Figyelj a reszletekre! Idezd fel a szineket, a formakat, a mozdulataidat! Lasd es erezd oket!
Vegul pedig fujj egy szep nagy buborekot kepzeletben es legyel te magad ez a buborek! Az elpattanas utan minden bizonnyal megjelenik a csend es uresseg allapota. Rogzitsd ezt az allapotot






Memory of Antarctica. Vangelis by pelusilla
 
 
 
Kategória: Cikkeim| Hozzáadta:: Hodildi(2013-06-21) W
Megtekintések száma: 160 | Helyezés: 0.0/0
Összes hozzászólás: 0
 
Hozzászólásokat csak regisztrált felhasználók írhatnak.
[ Regisztráció | Belépés ]
 
   
Copyright MyCorp © 2017