Főoldal» Cikkek» Életünk» Boldog élet titka

A tudatos élet művészete

Nemrégiben alkalmam volt megismerni Dr. Nathaniel Branden-t, aki egy széles körben elismert szakember az önértékelés témakörében. Ezen a területen ő maga tört utat több mint 40 évvel ezelőtt. Könyvei között szerepel többek között az "Önmagad tisztelete" és "Az önbecsülés 6 alappillére".
Branden azt gondolja, hogy életünk legalapvetőbb és legnagyobb hivatása abban áll, hogy megtanuljuk tudatosan élni az életünket. Úgy hiszi, hogy az igazi megelégedettség és belső béke csak akkor érhető el, ha értékeink, érdekeink, céljaink és viselkedésünk összhangban vannak egymással. Például, egy fiatal apa mondhatja, hogy a gyerekeivel való kapcsolata nagyon fontos a számára, a TV-nézés viszont nem az. De ha hetente több óra hosszát tölt tévézéssel és emiatt nagyon keveset foglalkozik a gyerekeivel, akkor viselkedése és az általa fontosnak tartott alapvető értékek közt egyre nagyobb űr támad. Ennek pedig - többek között - az előbb említett összhang hiánya lesz az "eredménye".
A tudatos élet elsősorban azt jelenti, hogy közelebbről szemügyre vesszük az életünket és ezáltal jobban átlátjuk aktuális helyzetünket. Ez azzal is jár- többek között - hogy kitesszük magunkat a hibázás lehetőségének. Igazán komoly eltökéltségre van szükség hibáink felismeréséhez, nagy őszinteségre azok bevallásához és akaraterőre azok korrigálásához. Sokszor ez nem könnyű feladat, hiszen felnőttkorunkra gondolkodásmódunk és az életről vallott felfogásunk már nagyrészt kikristályosodott. Ezért sokunkban nincs nagy hajlandóság új, a korábbiakhoz képest részben vagy teljesen ellentmondó gondolatoknak, illetve nézőpontoknak az "adaptálásához".
A tudatos élet azt is jelenti, hogy a jelenben élsz, vagyis teljes mértékben arra koncentrálsz, amit éppen csinálsz. Például amikor a munkahelyeden vagy, akkor a munkádra koncentrálj, ne pedig a golfozásról álmodozz. Vagy amikor a gyerekeiddel játszol, akkor ne a munkahelyi feladatodon vagy a hamarosan kezdődő focimeccsen járjon az eszed. Légy jelen a "most"-ban, légy teljes tudatában a jelennek. Ez mindannyiunk számára nehéz feladat, de a nagyobb fokú tudatosság fokozott hatékonyságot eredményez életünk valamennyi területén.
A tudatos élet egy másik fontos jellemzője, hogy megújult szemmel tekintünk a problémáinkra. Branden kitalált egy jól működő módszert problémáink feltárására: egy úgynevezett "mondatkiegészítő" gyakorlatot. Ez egy nagyon egyszerű, de jól bevált módszer személyes hatékonyságunk növelésére. A módszer a következőből áll: írd le egy kijelentés első részét, azután pedig ezt a kezdő részt egészítsd ki 6-10 különböző folytatással anélkül, hogy sokat gondolkodnál rajtuk. Vagyis cselekedj gyorsan, vesd papírra, ami ösztönösen jön, és ne bíráld felül a gondolataidat. Ne mérlegeld azt, hogy egy kiegészítés például ésszerű, vagy fontos-e. A cél az, hogy korlátozások és tiltások nélkül betekintést nyerj lényedbe, illetve az ott "lakozó" őszinte gondolatokba, és ezeket vesd papírra. Álljon itt egy példa:

A mondat első része: "Ha csak 5%-kal tudatosabban végezném a munkámat, ..." például így folytatódhat:
- kevesebbet halogatnék.
- jobban átgondolnám, hogy mi élvez prioritást az életemben.
- kevesebb időt szánnék számítógépezésre.
- jobban összpontosítanék a fontosabb feladataimra.
Az a lényeg, hogy fokozd tudatosságod, változtass magatartásodon, és javíts az eredményeiden. Ami igazán meglepett, az volt, hogy ezek a gyakorlatok mennyire gyorsan, hatékonyan és pontosan felfedik azt, amit tudnunk kell. Nincs szükség arra, hogy mások mondják meg, hogy mit is kellene tennünk. Hiszen a válaszok ott vannak bennünk, a felszín alatt.
Az a legszebb dolog ezzel a módszerrel kapcsolatban, hogy ez az élet bármely területén felhasználható. Így például a párkapcsolat területén is. Ilyenkor a pár összeülhet, hogy mindkét fél befejezze - saját verziójával kiegészítve - a következő mondatokat:
- Néha felidegesítelek azzal, hogy..
- Néha fájdalmat okozok neked azzal, amikor...
- Néha nehéz velem kijönni olyankor, amikor...
- Az egyik olyan dolog, amit tőlem vársz, de sokszor nem kapsz meg, az, hogy...
Senki sem szereti, ha a másik rámutat a hibáira. Viszont amikor te magad mondod ki ezeket a dolgokat, akkor az igazán felszabadító tud lenni számodra.
Branden azt a "feladatot" is javasolja házaspároknak a meghittség, bensőségesség érzésének az elmélyítésére, hogy mindketten egészítsék ki a következő mondatokat:
- Az egyik dolog, ami közös bennünk, az, hogy...
- Az egyik dolog, amit kedvelek a páromban, az az, hogy...
- Nagyra értékelem, amikor ...
- Olyankor különösen átérzem, hogy szeretsz, amikor ...
- Nagyon mélyen átérzem az együvé tartozásunkat olyankor, amikor te...
Branden azt figyelte meg, hogy azok a párok, akik még több év eltelte után is mélyen szeretik egymást, fokozott figyelmességgel vannak egymás iránt. Ahelyett, hogy közömbösek lennének egymás felé, tiszteletet és törődést tanúsítanak egymás iránt, még akkor is, amikor nem tudják a másik kívánságát teljesíteni. Vagyis a tudatosságot igyekeznek belevinni a párkapcsolatukba is.
Azok viszont, akik nem élnek tudatosan, sokszor kiégettnek, konfliktusoktól terheltnek, zaklatottnak és boldogtalannak érzik magukat. Hasonlóképpen, a párkapcsolatukkal is sok esetben elégedetlenek. Mi ennek az oka? Alapvetően az, hogy ők sajnos a legtöbb esetben magukon kívül keresik a problémák gyökerét, ezzel pedig könnyen felmentik magukat a felelősség alól. "Végeredményként" ezek a dolgok fogják megakadályozni őket az igazság felismerésében.
Szóval mi lehet a megoldás? A nagyobb mértékű tudatosság.
Ez pedig azt jelenti, hogy az általunk vallott értékek szerint élünk, cselekedeteink ezekből fakadnak. Visszautalnék a cikk elején említett apuka példájára, aki alapvető értéknek tartotta azt, hogy a gyerekeivel sok időt töltsön együtt, de a gyakorlatba ezt nem igazán sikerült neki átültetnie. Ilyenkor tudatosan éljük az életünket és nem arra megyünk, amerre a szél fúj bennünket. Ilyenkor átgondoljuk azt, hogy mi is az, ami igazán fontos az életünkben, felismerjük a lehetőségeinket, és a tőlünk telhető legjobbat igyekszünk kihozni magunkból.
Alexander Green az Oxford Club befektető igazgatója. Több, mint 20 éves tapasztalata van a pénzügyi befektetés területén. Egyben a "Spiritual Wealth" weboldal és hírlap szerkesztője is, aminek a fő témája az, hogy hogyan tehetjük jobbá, tartalmasabbá az életünket.
Dr. Nathaniel Branden sok könyvet írt az önértékelés, és a tudatosság témakörében, mint például "A tudatos élet művészete" című könyvet is.
Kategória: Boldog élet titka| Hozzáadta:: Hodildi(2013-07-31) W
Megtekintések száma: 90 | Címkék (kulcsszavak): tudatos élet, boldog élet | Helyezés: 0.0/0
Összes hozzászólás: 0
 
Hozzászólásokat csak regisztrált felhasználók írhatnak.
[ Regisztráció | Belépés ]
 
   
Copyright MyCorp © 2017