Főoldal» Cikkek» Emberi kapcsolatok» Emberi kapcsolatok

Kapcsolatteremtő készség

Kapcsolatteremtő készség

Az embert az iskolában megtanítják írni, olvasni, számolni, de figyelni és főleg odafigyelni senki sem tanítja!
Figyelmünk ne legyen passzív hallgatás. Az odafigyelés mindig aktív. Ennek megtanulható, begyakorolható fogásai vannak. Fegyelmezd a figyelmed!
Az emberek átlagosan 120 szó/perc sebességgel beszélnek. Viszont gondolkodni 4-500 szó/perc sebességgel tudunk. Van tehát bőven kapacitás az elkalandozásra. Ezt az időt kell pozitívan kihasználni. A következőkre:
Anticipálj!
Magyarul: próbáld meg előre látni, mi lesz a partnered következő szava, mondata. Hová akar kilyukadni.
A rossz főnöknek tíz percig mesél a beosztott a nagynéniről, aki szegény megint kórházban van. A jó főnök már egy perc után „anticipálja”, hogy a mese egy szabadnap érdekében folydogál. Ha ekkor maga ajánlja fel a szabadnapot, az dupla haszon: nyert kilenc percet és ő a megértő feljebbvaló.
Jegyzetelj!
A folyó beszéd szinte mindig túlbiztosított. (szakszóval redundáns) Ismétlésekbe, körülírásokba, példálózásba bocsátkozunk. Erre szükség van a megértés érdekében, de már a felidézéshez szükségtelen. A jegyzetelés a lényeget hivatott rögzíteni. Egyben annak is bizonyítéka, hogy figyelsz a másikra, fontosnak tartod a közlendőjét.
Értelmezz!
Nem csak a diplomáciában működik az a gyakorlat, mely szerint a szavak a gondolatok elrejtését szolgálják. A mondatok értelme gyakran kimondatlan. Ki kell bányászni a szövegből.
Figyelj a testbeszédre!
Ez egy külön kommunikációs csatorna. A testbeszéd megerősíti vagy cáfolja a kimondott szavakat. Egyszerre kell értelmezni a hallottakat és látottakat.
Tolmácsolj!
Mindenki saját szótárat, értékrendet használ tapasztalatainak rendezésére. Ezért szinte szó szerint le kell fordítani önmagunk számára a híreket és eseményeket. Amit nem fordítunk le, azt nem vagyunk képesek megjegyezni. Arra nem emlékszünk. Ezt a fordító munkát az agy automatikusan végzi, de jó, ha tudatosan is besegítünk. A kulcsszó hozzá: azaz, vagyis.
Létesíts szemkontaktust!
Időnként, de ne hosszan és mereven, nézz szembe a partnereddel. Részint le lehet olvasni a másik arcáról, hogy őszintén gondolja-e amit mond. Másrészt érzi, hogy figyelsz rá. Továbbá meglátod, hogy mikor lehet, illetve szükséges (illik) megszólalnod.
Hümmögj!
A partner szövegének követése úgynevezett továbblendítő hangokkal és kifejezésekkel a legtöbb kultúrában bevett szokás. Annál jobb, minél sokszínűbb a repertoár. A sztereotip „aha” monoton ismételgetése inkább az oda nem figyelés jele.
Kérdezz!
Jó bizonyítéka a fokozott figyelemnek a megfelelő helyen alkalmazott közbekérdezés. „Ezt meg hogy érted?” „Ez tényleg így volt?” „Szerinted komolyan gondolják?” Persze a kérdéseket nem szabad elcsépelni, mert a kellemes kommunikáció legfőbb ismérve a spontán közvetlenség. A partner könnyen észreveheti a hamisságot.
Carnegie, aki a múlt század kezdetén szegény bevándorlóként indult, és több mint 500 millió dolláros vagyont gyűjtött, egyszer azt mondta:
„ többet fizetek azért a képességért, hogy valaki kijön másokkal, mint bármi más dologért.”
(Forrás: Brian Tracy)

 

Kategória: Emberi kapcsolatok| Hozzáadta:: Hodildi(2014-08-08) W
Megtekintések száma: 264 | Címkék (kulcsszavak): kapcsolatteremtés, emberi kapcsolatok | Helyezés: 0.0/0
Összes hozzászólás: 0
 
Hozzászólásokat csak regisztrált felhasználók írhatnak.
[ Regisztráció | Belépés ]
 
   
Copyright MyCorp © 2017